فروشگاههای زنجیرهای با بسیاری از موانع مشابه ازجمله رقبای دارای تسهیلات و کاهش علاقه نسلهای جوان روبهرو هستند، اما برنامههای آینده آنها متفاوت است.
Macy’s Inc، پس از کاهش شدید سهام، قصد دارد ۱۵۰ فروشگاه دیگرش را تعطیل کند. Nordstrom با پیشنهاد ۳.۸ میلیارد دلاری یک شرکت خصوصی مواجه شده و J.C. Penney قصد بازنگری در سرمایهگذاری در زمینه بازرگانی، زنجیره تامین، تجربه مشتری و سایر زمینهها دارد. Kohl’s اقدامات مشابهی را انجام میدهد و درعینحال بودجه خود را محدودتر میکند. ساکس با فروش سهامش به گروه Neiman Marcus Group موافقت کرده است. بله، دوران گسترش فروشگاههای زنجیرهای به پایان رسیده، زیرا رقبا افزایش یافته و بازار به سمتوسوی دیگری میرود.
۱۵۰ تعداد فروشگاههایی که Macy’s قصد دارد طی سهسال آینده تعطیل کند و ۵۰ فروشگاه تا پایان سال۲۰۲۴ بسته خواهند شد.
۲۳ تعداد فروشگاههای تعطیلشده Nordstrom. ۱۶ فروشگاه در طول همهگیری، ۶ فروشگاه در کانادا در سال ۲۰۲۳ و یکی در سانفرانسیسکو در سال گذشته تعطیل شدند. این خردهفروش ۹۳ فروشگاه دیگر را هم بهزودی میبندد.
۱۰۰ تعـــــداد فروشــــگاههای جدیدی که برلینگتون برای هرسال در نظر گرفته است. این خردهفروش ارزانقیمت سال گذشته ۸۰ و امسال ۵۰ فروشگاه افتتاح کرد و تعداد فروشگاههایش را افزایش داد.
۱۳۰۰تعداد فروشگاههای جدید TJX در سالهای آینده. این نام تجاری مشهور تنها در سال جاری رونق ویژهای در زمینه افتتاحیهها و برپایی فروشگاهها داشت.
۳۶۰۰ تعداد فروشگاههای Ross Stores تا سال ۲۰۲۵. با افتتاح ۴۲ فروشگاه در نیمه اول سال آینده، این روند شتاب میگیرد.
۲۲ تعداد فروشگاههای ارزانفروش جدید Nordstrom برای امسال پس از افتتاح ۱۹ فروشگاه در سال ۲۰۲۳. این خردهفروش اکنون ۲۶۹ واحد را اداره میکند. اریک نوردستروم، مدیرعامل این برند تجارت جدید را «وسیله رشد» نامیده است.
هنوز سال تمام نشده فروشگاههای بزرگ که به ویترینها و رویدادهای فصلی خود مشهورند در سهماهه چهارم شلوغ بودهاند. درواقع افزایش ۶۰ درصدی فروش نسبت به سال گذشته، نشان میدهد هنوز برخی فروشگاههای زنجیرهای محبوب ماندهاند. حدود ۷۵ درصد از بازدیدکنندگان مراکز خرید به فروشگاههای بزرگ میروند، بنابراین ترافیک به فروشگاهها بزرگ بازگشته است. طبق تحقیقات Placer.ai، بازدید از انواع مختلف فروشگاهها در تابستان افزایش مییابد.
این تغییر سرنوشت همه فروشگاههای زنجیرهای است که هدف اصلی آنها حدود ۷۰ سال پیش، هدایت ترافیک بهسمت مرکز خرید بود. بااینحال امروزه تحلیلگران آنها را دائما دربرابر وضعیت بازار خردهفروشها، آسیبپذیر میدانند و چشمانداز رشدشان را تضعیفشده میپندارند. فروش فروشگاههای زنجیرهای در سه ماه اخیر افزایشیافته، اما در ماههای فوریه و می کمتر از یک درصد افزایش داشته است. مصرفکنندگان جوانتر بهویژه بهسمت فروشگاههای دارای تخفیف کشیده میشوند؛ به طوری که سهم هزینه خرید پوشاک باارزش توسط نسل Z در سال گذشته تقریبا چهاربرابر افزایش یافته است. فروشگاههای دارای تخفیفات گسترده در بیش از ۱۰ سال گذشته از نظر فروش برتری عمدهای را نسبت به فروشگاههای زنجیرهای بهدست آوردهاند.