عملکرد فروشگاههای زنجیرهای در ۶ ماه نخست سال به دو محور اصلی تقسیم میشود:
هایپرها و فروشگاههای تخفیف محور
در بخش فروشگاههای تخفیف محور، افق کوروش با افتتاح ۴۱۷ فروشگاه همچنان پیشتاز این بخش از بازار خردهفروشی کشور است و سایر برندها نظیر جانبو، سورنا، دیلی مارکت، گندم و … دنباله رو این مسیر هستند و در این رهگذر فروشگاههای گندم نیز بیش از ۲۵۰ شعبه جدیدافتتاح کرده اند.
این آمار حاکی از این است که همچنان فروشگاههای تخفیف محور جای توسعه دارند و سهم بازارهای محلی و بقالیهای اسبق را به خود اختصاص میدهند. اما در بخش هایپرمارکتها بر اساس الگویی که سال گذشته نیز مشاهده شد فعالیت برندهای بزرگ این بخش بسیار محتاطانه و به دور از هیجانات کاذب است.
حجم سرمایهگذاری بسیار بالا، عدم وجود لوکیشنهای مناسب برای فروشگاههای چند هزار متری، و تورم و توان خرید مردم عواملی هستند که باعث شده است روند این نوع فروشگاهها کندتر و حساب شدهتر از فروشگاههای تخفیف محور باشد. در این بخش بیشترین توسعه مربوط به «فروشگاههای زنجیرهای فامیلی» بوده با ۵ فروشگاههای در نیمه نخست سال و پس از آن فروشگاههای زنجیرهای «فستیوال» با ۴ شعبه قرار دارد. البته والمارکت و هایپر بهشتی در همین دهه اول مهرماه شعب جدیدی را افتتاح کردند و آمار خود را افزایش دادند ولی با توجه به اینکه جدول مربوط به نیمه نخست سال بود در این آمار لحاظ نشدهاند.
حال باید دید برندهای بزرگ و معتبر این بخش یعنی هایپرمی و هایپراستار در نیمه دوم سال چند فروشگاه را افتتاح خواهند کرد؟
البته با توجه با حجم عظیم سرمایهگذاری و سایز فروشگاههای این دو نام تجاری درخشان صنعت خردهفروشی که عموما چند هزار متری هستند احتمالا الگوی توسعه سالهای پیش تکرار خواهد شد و افتتاحیهها در نیمه دوم سال محقق خواهند شد.