تقریبا 70 درصد برندهای برتر خاورمیانه و شمال آفریقا ادعا میکنند با اهداف روشن در زمینه پایداری برندها جاهطلبیهای جسورانهای دارند. البته این تنها 3 درصد از هدف کلی در این زمینه است.
برای درک واقعیتهای موجود با راجش گارگ، مدیر ارشد مالی گروه تجاری خردهفروشی منطقهای Landmark Group صحبت کردیم.
Landmark Group تا چه اندازه با هدف خودش فاصله دارد؟
نهفقط ما، بلکه جهان با این هدف فاصله زیادی دارد. ما سفر را آغاز کردهایم و پیشرفت زیادی داشتهایم، اما هنوز راه بسیار طولانی است. هدف ما رسیدن به کربن صفر بین سالهای 2040 تا 2050 است. بااینحال بسیاری از موارد باید همسو شوند؛ از در دسترس بودن مواد غذایی تا تغییر در طرز فکر افراد در زنجیره ارزش برندها. درحالحاضر در شرایط خوبی هستیم و شاهد انفجار نوآوری و تحقیق و توسعهایم.
نقاط عطف گروه Landmark در یک نگاه چیست؟
14 درصد از نیازهای حوزه انرژی اماراتمتحدهعربی توسط انرژی خورشیدی تامین میشوند و ما اولین برند بخش خصوصی بودهایم که در زمینه پایداری سرمایهگذاری کردهایم. ایجاد برنامه منبعیابی مسئولانه قوی و مدیریت پروژه Fit for Green با هدایت هوشمصنوعی برای اندازهگیری ردپای کربن در محصولات، کار ما بود، همچنین یک کارخانه بازیافت پوشاک هم راهاندازی کردهایم.
تغییر در طرز فکر برای عملکرد به شیوهای که برای سیاره خوب باشد، روزبهروز بیشتر قابلمشاهده است. بااینحال قدم زدن در این وادی مملو از دردسر بهنظر میرسد. سیاره ما بهشکل نگرانکنندهای بهخاطر بیمبالاتی برخی برندها در خطر جدی قرار دارد. مدیریت چیزهایی که اندازهگیری نمیشود دشوار است. Landmark Group برخلاف این گزاره پیش رفته و پیشرفت چشمگیری داشته است.
ما مدل خاص محاسبهای ایجاد کردهایم تا میزان انتشار کربن خود را بدانیم. اکنون با برداشتن یکقدم فراتر برنامه مدیریت پروژه خود را با هدایت هوشمصنوعی مولد توسعه دادهایم. اپلیکیشن ما کارمندان را تشویق میکند ردپای کربن را اندازهگیری کنند و کاهش دهند.
Landmark Group مشارکتهای معناداری با مقامات زیستمحیطی منطقهای شکل داده تا بهطور مشترک ابتکارها و تعهدات پایداری را هدایت کنند. ما 3102 حسابرس، 1819 بازرس، 792 کارشناس و 135 مربی داریم تا برنامه منبعیابی مسئولانه خود را ایجاد کنیم. همه برندهای بزرگ ما برای این کار مشترک ثبتنام کردهاند. آنها درحال انجام ارزیابی و قرار دادن ابزارهایی برای مدیریت بیش از 10 هزار تامینکننده هستند. هدف ما این است که به شبکه تامینکنندگان خودمان کمک کنیم که مطابق استاندارهایمان شوند.
در سطح برند چه اتفاقی میافتد؟
52 درصد از مصرفکنندگان اماراتمتحدهعربی و عربستان سعی میکنند فقط از شرکتهایی خرید کنند که از نظر اجتماعی و زیستمحیطی مسئول هستند. برخی برندهای گروه ما در این زمینه جلوتر از برنامه بودهاند، یک مثال خوب، برند تجاری مد خیابانی گروه Splash است که از سال 2016 در نقشه راه پایداری برندها قرار گرفته. درحالحاضر 90 درصد محصولات برندهای ما بهصورت پایدار ساخته میشوند، مثلا برند splash با موفقیت توانسته بیش از 6500 لباس جمعآوریشده توسط مشتریان از محل دفن زباله را به مرحله تولید برساند.
سایر برندهای زیرمجموعه پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند. Shoe Mart درحال گذار از مواد سنتی به جایگزینهای پایدار است. از سال 2022 برندهای زیرمجموعه ما شروع به معرفی محصولات ساختهشده از الیاف بازیافتی و مواد تجدیدپذیر کردهاند.
این تنها برنامه بزرگ شماست؟
برای برندها تنها کافی نیست پایدار عمل کنند. آنها موظفند از مصرفکنندگان حمایت کنند تا به مدیریت ضایعات بپردازند. ما برای درک تاثیر خود از رویکردی پایین به بالا استفاده کردهایم و به این نگاه میکنیم چه اتفاقی برای محصولات میافتد.
اکنون فروشگاههای سنترپوینت و مکس در دبی و ابوظبی قابلیت بازپسگیری دارند. درواقع Landmark Group درحال ساخت یک مرکز برای بازیافت پوشاک در دبی است. Home Center یک طرح بازپسگیری را آغاز کرده که بهموجب آن مبلمان قدیمی، براساس کاربری و شرایط بهطور مسئولانه بازسازی و به مردم فروخته میشوند. بهجای اینکه کالاهای قدیمی را در سطل زباله بریزیم به آنها که با تلاش زیاد تولید شدهاند، احترام بگذاریم. در اقتصاد مبتنیبر مصرف، انگیزه برای تشویق مردم به بازگرداندن کالاهای قدیمی خود جهت بازیافت مهم است. در این راستا مکس مصرفکنندگان را برای بازگرداندن محصولات بهخاطر بازیافت تشویق میکند.
آیا مدلهای کسبوکار در تضاد با پایداری هستند؟
درحالحاضر زبالههای زیادی تولید و انرژی بسیاری مصرف میشود. باید به تامینکنندگان بالادستی نگاه کنیم تا نسبت به محیط زیست آگاهتر شویم و شیوههای پایدارتری را با کمترین تاثیربرهزینه اتخاذ کنیم؛ بهخصوص به این دلیل که مارکهای ارزشمندی داریم. ما درتلاشیم همهچیزرا بدون تاثیرگذاری براقتصاد تغییردهیم. بههرحال پایداری بخشی جداییناپذیرازمدل کسبوکار است و دیگر نمیتوان آن را عاملی خارجی در نظر گرفت.
با نگاهی به آینده، اهداف بزرگ Landmark Group چیست؟
ما پیشگام تغییردرمنطقه بهسمت طرح پنبه بهتربودهایم و برای اولینباربهعنوان برندی در خاورمیانه در هیات مشاوران BCI هستیم. هدف بلند پروازانه برای سال 2025 تامین بیشتر پنبه است. هر برند اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد خود را در زمینه منبعیابی مسئولانه و کربن صفر دارد. ما میخواهیم برای زنجیره تامین به پلاستیک صددرصد بازیافتی برسیم و بهدنبال کاهش انتشار گازهای گلخانهای حملونقل جادهای تا سال 2025 هستیم، برای مثال اولین پذیرندگان سوختهای سبز در عملیات حملونقل منطقهای خود هستیم و فعالانه با شرکتهای کشتیرانی همکاری میکنیم تا ازسوختهای پاکتر استفاده کنیم. در اماراتمتحدهعربی 14 درصد از انرژی موردنیاز Landmark Groupتوسط منابع تجدیدپذیر تامین میشود که این حد مجاز، طبق مقررات فعلی است. اگربه ما اجازه بیشتری داده شود، فردا میتوانیم آن را دوبرابر کنیم.
اگرعصای جادویی داشتید، چه میکردید؟
ما درکارطراحی وایجاد محصولاتی هستیم که به منطقه آورده ودراینجا فروخته میشوند. با توجه به آنچه اکنون در مورد ردپای کربن و تاثیرآن روی کره زمین میدانم، اگرعصای جادویی داشتم، میخواستم تمام محصولات خود را بهطورپایداربا استفاده از فرآیندهای کربن صفربسازم. ما باید بهاندازه کافی کنجکاو باشیم تا درهرکاری انجام میدهیم، عمیقتر پیشبرویم.